Veel mensen denken bij innovatie aan nieuwe, hippe technologie, robots en A.I.. Ik noem innoveren liever: snel verkennen, klein maken en positief veranderen. Het is wat elk bedrijf soms moet en Dapperder maakt het samen, makkelijk en waardevol.
Met Dapperder is technologie namelijk slechts een ingrediënt, want mensen moeten het eerst tof vinden en je team moet ook klaar zijn om mee te veranderen. Gelukkig hebben we een goeie manier om er chocolade van te maken.
In mijn carrière heb ik veel ervaring opgedaan met het werken met technologisch specialisten, onderzoekers en ontwerpers. Samen maakten we toffe, werkende innovaties waar techniek ons superkrachten gaf om de extra stap te maken, om mensen dichter bij elkaar te brengen en om waarde te creëren.
Wat als …
De methode is super eenvoudig, maar vergt wel volharding en focus. We beginnen met een ‘wat als’- scenario. Bijvoorbeeld: “Wat als een dokter wist of ik bezorgd ben”, of “Wat als emojis de taal was om emoties vast te leggen”, of “Wat als een huis zichzelf kon beheren”.
We maken altijd alles empathisch, waardevol en automagisch. De technologie is vaak best nieuw, of we weten nog niet of en hoe het nuttig is.
Erachter komen, door te maken
Het proces is: we gaan erachter komen. Kort iteratief dingen maken, dus in kleine rondjes concrete onderzoekjes doen door kleine, nuttige dingen te maken met een verhaal eromheen. Dat kan een tekening, video, maar ook een API implementeren, of een AR app maken.
Door elke keer een beetje erbij te bouwen, weg te gooien en te schaven komen we steeds dichterbij een waarachtig en waardevol product. We kunnen bijna overal opleveren, want elke stap is het vertellen waard.
We werken dus elke dag, elke keer naar een resultaat en we worden zo beter, sneller en comfortabeler met ons materiaal en verhaal.
Slinger het de wereld in
Omdat we altijd innoveren om een verhaal, is het ook geschikt om te delen met de wereld. Omdat ik zelf ook geniet van het delen van andermans werk, vinden ik het ook super logisch om mijn werk open te delen met de wereld.
Delen zorgt voor goeie PR, nieuwe vrienden in de vorm van collega’s en goeie gesprekken met nieuwe bedrijven, klanten en je publiek. Daarbij zorg je ervoor dat je zelfs tijdens het doen regelmatig toets wat mensen ervan vinden.